[Trans] Jung Yunho pre Arena Homme Plus


Rozhovor speváka pre marcové vydanie magazínu Arena Homme+. Yunha by ste museli spoznať dvakrát. Ako U-Know Yunha a potom ako Jung Yunha.

Idol je stelesnením modernej doby. Veľa mladých ľudí prenasleduje zdroj tohto svetla. Do určitej miery sa dá povedať, že idoly existujú, aby uspokojili túžbu tejto éry. U-Know Yunhostojí na vrchole idolov už viac ako 10 rokov. Keď sme sa ho spýtali na uplynulé roky a na ďalších 10 rokov, zjavili sa nekonečné vášnivé sny mladosti. Hoci nesiahali až k svetovému mieru, jeho vášeň bola blízko dosiahnutia tejto úrovne.

b297c870f75380a2bf5cec86fc48c396

„Nikdy sa nebojím zmien. Som typ, ktorý beží dopredu počas ich vytvárania. Pri produkcii albumu som nepociťoval úzkosť. Ani v momente, keď som vstúpil na pódium. Ale zvyknem byť podráždený raz, keď už tam stojím. To preto, lebo ľudia, ktorí nás sledujú, nás budú súdiť. Ale užívam si tieto starosti. To je čas, keď môžem cítiť, že som stále nažive.“

“Páči sa mi to.“ “Tak čo keby sme začali?“ “Je toto v poriadku?“ hovoril U-Know Yunho, ktorý očividne vykrikoval slogany počas fotenia. Naozaj z toho ide pocit kričania sloganov. Takisto to ukazuje osobnosť U-Know Yunha. Niektorí ľudia sú pokojní, niektorí živí, hoci nikto nič nepovie, je možné cítiť spád priestoru fotenia. I keď v každej osobnosti je charizma, z pohľadu pracujúceho sa preferujú energickí ľudia.

Ľudia sa navzájom ovplyvňujú. Stačí na to iba niekoľko hodín spoločnej práce. U-Know Yunho zanecháva srdečný pocit na všetkých naokolo počas photoshootu. Niečo, ako keď sa ľudské telo znovu nabije po vypití vychladeného piva po cvičení. Je rozhodný a sebavedomý. Vie, kto je a čo zvládne. Je toto postoj idola trénovaného 10 rokov? Alebo to je povaha muža, ktorý stál na vrchole už 10 rokov? Faktom je, nehľadiac na to, aká je odpoveď, že to trvá 10 rokov. Sníva o dosiahnutí vrcholu toho, čo znamená idol v kráľovstve idolov, Južnej Kórei. Akým idolom sa stane? To nevieme.

6b8d68b1efb84b0f285e29162e15efec

O: Zdáš sa byť počas fotenia veľmi veselý.

Yunho: Bývam taký pri práci. Nie je to lepšie, smiať sa počas práce?

O: Tak sa teda usmievajme, kým robíme toto interview. Ako prvé, prosím, povedz niečo o vašom albume k 10. výročiu.

Yunho: Keď som počul prvý raz tento album, bral som to ako výzvu. V minulosti boli naše titulné piesne smerujúce skôr k vystúpeniu a toto je prvý raz, čo sme si vzali na ramená swing. Hoci je dôležité niekedy upustiť od intenzity vystúpenia, chcel by som verejnosti predstaviť aj hudbu, ktorú môžu počúvať. Verím, že album môže každého presvedčiť, že sme stále schopní ešte dlho napredovať. V tom zmysle by som rád albumu dal viac ako 70 bodov.

O: Kedykoľvek má byť vydaný nový album, sú ľudia, ktorí sa ho nevedia dočkať, a potom sú takí, ktorí majú strach.

Yunho: Nebojím sa zmien. Som typ, ktorí beží dopredu počas ich vytvárania. Pri produkcii albumu som nepociťoval úzkosť. Ani v momente, keď som vstúpil na pódium. Ale zvyknem byť podráždený raz, keď už tam stojím. To preto, lebo ľudia, ktorí nás sledujú, nás budú súdiť. Ale užívam si tieto starosti. To je čas, kedy môžem cítiť, že som stále nažive. Som typ, ktorý uľavuje stresu prostredníctvom pódia.

O: Istotne, ako sa predlžuje váš čas na scéne, takmer všetky veci, ktoré môžete každému predviesť, už boli ukázané, takže to bude ťažké.

Yunho: Keďže nevydávame albumy iba v Kórei, ale aj v zahraničí s úplne inými konceptmi, líšime sa od normálnych spevákov a je to vyčerpávajúcejšie. Ako TVXQ prezentujeme iné vystúpenia než ostatní a keďže existujú tieto očakávania, pocit bremena existuje tiež. Ale z tohto pocitu vychádza aj motivácia. Veci sa vyvinú smerom, akým chceš, ak tomu budeš pevne veriť. Ako minule. Chcel som byť typ, ktorý dokáže niekoho v sekunde zabiť (svojou charizmou, pozn.red.). Premýšľal som nad tým, že budem trochu detinský a neposlušný. Skúsim toto a skúsim tamto. Vo voľnom čase skúšam veci, ktoré som si zapísal do denníka.

O: Tiež som reportérom okolo 10 rokov. Počas tejto doby som premýšľal nad tým, že to vzdám, či vyskúšam iné veci. Som predsa iba človek.

Yunho: Toto nie je lož, ale nepoznám slová ´vzdať sa´. Som typ, ktorý všetko vydrží až do konca, keď už niečo začne. Raz sa pre niečo rozhodnem, musím v tom vytrvať, až potom sa môžem stať človekom, ktorý je dosť dobrý na to, aby mohol ovplyvniť ostatných. Spievanie a tancovanie na pódiu nie je všetko. Chcel by som preniesť môj odkaz či pocity ďalšej strane. Som toho názoru, že by bolo skvelé, ak by sme mohli spoločne snívať o veciach, o ktorých som sníval a nosil so sebou až doteraz. Pravdepodobne to začalo druhým albumom. Chcel som vytvoriť pódium, kde by sme sa o to mohli podeliť.

92dc70cef92ed03762271bed3a3f2312

O: Ak to bolo počas druhého albumu, určite si to pocítil náhle a vytrvalo si v tom pokračoval.

Yunho: Jedného dňa som sa necítil dobre a pomyslel si, mal by som to vystúpenie proste len nedbalo dokončiť? Ale to by sa prenieslo aj na publikum. To som vtedy pociťoval. A potom, v iný deň, mi mužský fanúšik daroval list. Bol to mladý muž z Japonska a napísal: „Raz chcem byť ako hyung. Chcem ľuďom poskytnúť nádej tak ako hyung.“ To ma okamžite dojalo. Bol z cudzej krajiny, ale pre všetkých mužov je obtiažne vyjadriť svoj rešpekt k druhému mužovi.

O: Musel si sa cítiť ohromený.

Yunho: Verím, že to je tá veta, ktorú som si uložil hlboko v srdci a ktorá ma motivovala pokračovať. A tak som sa kúsok po kúsku zmenil.  Myslím, že tajným kľúčom, prečo prišlo na náš koncert 850 000 ľudí je, že sme počas týchto rokov kráčali s týmto postojom a mysľou. Takže existuje nejaká iná práca, ktorú by som mal radšej než túto? To si nemyslím. Toto je niečo, v čom som dobrý a užívam si to. Preto verím, že v tom musím pokračovať. Rovnako ako Michael Jackson.

O: Máš veľmi jasno v tom, čo chceš a čo nie.

Yunho: Vzťahy medzi ľuďmi obsahujú veľa malých foriem náklonnosti. Raz prehovoríš o svojich cieľoch alebo sa takým spôsobom správaš, od tej chvíle pokročíš tým smerom.

O: Keď si začal, bol si označený ako idol. Ubehlo 10 rokov a stále máš túto nálepku. Je to dobrá alebo zlá vec?

Yunho: Hádam, že to záleží od toho, ako sa na to pozriete. Môžem sebavedome povedať, že neexistuje idol, ktorý by vytvoril toľko rekordov ako my. Hoci je tam veľa výnimočných idolov, lámanie vlastných rekordov je náročná vec. Tiež je úžasné, že sa stále dokážeme stať idolmi detí, ktoré v sebe nesú význam idolov. Pretože to nie je možné v budúcnosti, nie? Byť označený ako idol ľuďmi z tejto doby, som za to vďačný. A tiež som šťastný, lebo sa zdá, že preto stále vyzerám mlado. (smiech)

O: A čo hudobný aspekt?

Yunho: To, že Changmin a ja nerobíme iné typy hudby, neznamená, že nechceme. Ale všetko má svoj čas. Ak ukážeme všetko naraz, deň, keď nebudeme mať čo predviesť, príde rýchlejšie, takže musíme sledovať situáciu. Myslím, že tak je to správne, ak ukážeme veci pri vhodnej príležitosti a v dobrom čase.

Je to super, nehľadiac na to, ako nás ľudia označujú. Ak ma niekto nazve idolom, som ako “Och, som idol“. Ak mi povedia “umelec“, poviem “Och, umelec“. A ak niekto povie, že to je, akoby sme predvádzali šou, myslím o sebe ako o “niekom, kto všetkým ukazuje šou“. Žijem podľa seba samého, zmýšľajúc o sebe ako o komediantovi.

O: Pretože hovoríš tak presvedčivo, moja hlava proste prirodzene prikyvuje. Tvoje slová majú silný pôvab. Len vďaka tvojmu tónu, nehľadiac na to, čo povieš, ľudia ťa budú nasledovať, však?

Yunho: V poslednom čase som premýšľal o vzdaní sa vecí, ktorých sa vzdať musím a udržať si to, čo si udržať chcem. To ukáže ľuďom moju vlastnú príťažlivosť. Keďže chcem na ľudí zapôsobiť, urobím to poctivo. Nielen to, ale keď bude treba slobodne predniesť moje vlastné myšlienky, mali by vyjsť nepotlačované. Samozrejme, že stále budem niesť aj zodpovednosť.

O: Čo musíš nechať ísť?

Yunho: V minulosti som zvykol byť veľmi zanietené dieťa. Na všetkom som usilovne pracoval. Prekypoval som energiou. Ale kvôli tomu sa moje spoločenské vzťahy stali…nemali by existovať chvíle, kedy nemusím pracovať tak tvrdo? Preto, keď ostatní so mnou nedokázali držať krok, postupne som sa naučil popustiť uzdu. Mal by som to predložiť ako získanie skúsenosti?

9acec9fde81ae8203f6b99adb3e61d69

O: Je pôsobivé, ako dokážeš v tvojom veku rozoznať situácie, čo sa odohrávajú a prispôsobiť sa im.

Yunho: Mám veľké šťastie. Alebo, skôr by som mal povedať, že mi pomohlo veľa ľudí. Mňa a manažéra hyunga volajú “blázon 1“ a “blázon 2“. Páči sa mi to slovo “blázon“. Počul som, že ak vyšplháš na horu a zbadáš vpredu ešte vyššiu horu, musíš zostúpiť dolu a vyšplhať sa znovu, pretože tak vznikajú hory. Nedá sa skákať z hory na horu. Vezmite si horu ako život. Ak sú pred vami iné ciele vytvorené tak ako hory, musíte zostúpiť a znovu sa vyšplhať. Ľudia, ktorí príliš premýšľajú, budú myslieť na rôzne veci, keď začnú šplhať. Bude aj iná cesta? Dokážem sa dostať hore? Čo budem robiť, ak nie? A iné. Ale blázon si priamo povie “proste sa dostaň hore“. Takým spôsobom sa prirodzene dostanú na vrchol a dosiahnu svoje ciele. Verím, že by sme mali naďalej snívať. Preto mám také šťastie. Pretože mám ešte stále sny.

O: Zdá sa, že máš aj iné plány okrem hudby.

Yunho: Napokon by som rád postavil školu. Možno je to preto, lebo som sa dostal hore únavnejšou cestou než ostatní trainee, takže som premýšľal nad tým ponúknuť deťom viac možností. Naša krajina má školy umenia, ale nie je tu veľa miest poskytujúcich podporu umelcom. Chcem vybudovať školu, kde sa toto všetko bude dať naučiť. Toto je môj posledný sen. Osobne by som rád ukončil svoju kariéru umelca o rok neskôr než Michael Jackson. Chcel by som pokračovať ako herec. Stať sa režisérom a produkovať koncerty. Ako hobby vymýšľam vynálezy. Ak by to všetko mohlo takto pokračovať, bolo by to dobré.

O: Vynálezy?

Yunho: Keď som mal 20 alebo 21 rokov, spomenul som v jednej show, že by som rád niečo vynašiel. Výsledky toho budú začiatkom marca. Hoci neviem, či to bude fungovať, posunul som to na posúdenie potrebným zástupcom. Nie je to nič veľké. Iba maličký vynález. Niečo ako výroba hrnčeka iným spôsobom. Zvyčajne premýšľam nad mnohými vecami, ako ´nemohli by sa pomocou KTX prevážať autá?´ (KTX = kórejský vlakový expres/Korean Train eXpress, pozn.red.) Alebo ´je možné vyrábať elektrickú energiu prostredníctvom rotačného parkoviska?´ Prečo sa nesnažíme toto presadiť? Nemali by sme to skúsiť, i keď existuje možnosť zlyhania? Takéto myšlienky. Zlyhania sa stanú našimi skúsenosťami. Čo sa týka mňa, raz si niečo zaumienim, pokračujem v tom, pokým neuspejem.

O: Urob ako povieš!

Yunho: Som taký odmalička. Na začiatku všetci vraveli, že som blázon, pretože neexistovalo nič, čo by bolo možné úspešne dosiahnuť. Teraz, ako uplynul nejaký čas, štvrtina toho sna sa splnila. Spočiatku som v tichosti darovával. Nie som si istý ako, ale ľudia na to prišli a stalo sa to pre mňa motiváciou. Takým spôsobom sa moje sny môžu uskutočniť. Snívať je obtiažne, ale v skutočnosti je ťažký prvý krok. Ak pre seba vytvoríte príležitosť, zvládnete to.

O: Zdá sa, že vďaka tebe sa rozširuje pozitívny imidž idolov. 

Yunho: Momentálne zastávam miesto seniora a s tým prichádza aj pocit zodpovednosti. Chcem sa stať príkladom pre to množstvo idol juniorov, ktorí robia podobnú hudbu ako my, aby v budúcnosti, keď budú starší, boli tiež schopní robiť aj iné veci. A ako seniori musíme pre nich vytvoriť dobrú cestu. Nepáčia sa mi slová ´v minulosti´. Môžu byť vynikajúce veci, ktoré sa v minulosti stali, ale raz im zatlieskate a tam sa príbeh končí. Je dôležité kráčať ďalej. Chcel by som toto povedať juniorom. Prešli sme si mnohým, stalo sa veľa incidentov a nehôd. Ale prostredníctvom toho teraz vidíme cestu pred nami. Chcem juniorom povedať: „Ja som to urobil takto a preto to ty dokážeš lepšie.“ Rád by som sa stal takýmto seniorom.

702b50f11f9d517c86ebeb374f84e4ee

O: Nie je to príliš optimistické, čo hovoríš?

Yunho: Och, je?

O: Do tej miery, že ak je tam príliš veľa našich pozitívnych stránok, negatívne budú nasledovať ako tiene. Nie je to tak?

Yunho: Niekedy sa moje názory zmenia, keď sa cítim osamelý. Samozrejme, že neistota zastihne aj mňa. V mojom srdci som veľmi súťaživý človek, a tak, ak mi srdce dá dôvody, aby som pracoval tvrdo, neistota sa vylieči. Reportéri majú tiež silný vplyv, nie? Podľa typu napísaného článku, môžu tiež dať ľuďom odlišné formy energie. Som toho názoru, že nezáleží na tom, kým človek je, mal by ostatným dodávať pozitívnu energiu. Vznikne pozitívna sila, ak budete myslieť na pozitívne veci. Zvlášť muži. Raz niečo povedia, činy budú nasledovať. Nechám ľudí povedať to nahlas. Keď sa stretnem s juniormi, pýtam sa ich, aké majú sny. Takáto konverzácia prinúti ľudí byť úprimnými, i keď iba na krátku dobu, a prinúti ich myslieť.

O: Hoci je veľa závideniahodných vecí, ako tvoja neochvejná pozícia v zmysle popularity, bohatstva a práce, jednu vec ti vôbec nezávidím a to tvoj vzťah so ženami. Muži v tvojom veku preferujú spoločnosť žien, ale v tvojej situácii to nie je jednoduchá vec.

Yunho: V poslednom čase som sa prestal stresovať ohľadom tejto témy. Všetko má svoj čas. Dvadsiate roky sú zlatý vek, nie? Som tiež iba človek. Prečo by som nemal myšlienky o tom, že niekto nevyzerá zle alebo by som niekoho rád lepšie spoznal? Napriek tomu, sú tu veci, ktoré musím najprv dokončiť. Ak sa s niekým budem nezáväzne stretávať, nebude ranená iba druhá strana, ale aj ja. Ak hovoríme o minulosti, nie že by som neskúsil randiť počas našich aktivít. Ale uvedomil som si, že sa nemôžem nechať odpútavať inými vecami, keď musím robiť správne svoju prácu. V tom prípade musím nájsť niekoho, kto je ku mne ohľaduplný, ale koniec výsledok nebude príliš dobrý, pretože to by tú osobu stresovalo. Našiel som vlastnú metódu na vyriešenie problémov so vzťahmi – ak sa cítim osamelý, stretnem sa s priateľmi.

O: Podľa očakávania, ak to nie sú ženy, budú to priatelia.

Yunho: Priatelia boli mojou prioritou na strednej. Zvolal som všetkých osamelých a melancholických ľudí a spoločne sme sa hrali. Och, vhodne, samozrejme. Hrali sme bowling, baseball, vrhali šípky do mapy a následne cestovali na miesta, kam šípky dopadli. Keď sa na to pozerám, zhromaždilo sa veľa ľudí. Aj keď vstúpili do našej party z vlastnej vôle, už nemohli tak ľahko odísť. (smiech)

Tiež chcem mať vzťah, chcem sa oženiť, ale kedy sa tak stane, to zatiaľ nie je rozhodnuté. Zatiaľ to je proste takto.

O: Och, takže zatiaľ žiadne plány na svadbu? Myslel som…

Yunho: (Smiech) Nechcem žiť sám, ale proste cítim, že sa ešte nezjavil pre mňa ten správny partner. Ak sa jedného dňa objaví, chcem sa s ňou stretnúť nejakým krásnym spôsobom. Ak nastane moment, keď si poviem “Chcem túto ženu, iba ju“, vykonám voľbu. Nemôžem žiť chrániac to a tamto, nechcem taký život. Chcem žiť život, ktorý vôbec nebudem ľutovať. Takto vzniklo aj TVXQ a preto, aj keď s niekým budem chodiť, nezverejním to. Keď mi ľudia položia otázku, či oznámim svoj ľúbostný život verejne, okamžite odpoviem nie. Hoci by v tom boli určité výhody, je tu i možnosť, že tá osoba môže byť kvôli tomu ranená.

573fef68b7003c5654de0b36eb389ad1

O: Ako spevák si sa dostal na vrchol. Na druhej strane, aký si vo vnútri? Myslíš, že z teba vyrástol dobrý človek?

Yunho: Charakter U-Know Yunha je vlastne úplne odlišný od skutočného Jung Yunha. U-Know Yunho robí práve teraz toto interview. U-Know Yunho je dieťa, ktoré začalo tento život odkedy skončil strednú, zatiaľ čo dieťa menom Jung Yunho ostalo v dobách strednej školy. Je to dieťa s mnohými nevinnými snami. Preto ľudia, ktorí ma stretnú v práci, ma považujú za cool. Ale ak ma vidia mimo práce, premýšľajú o mne ako o extrémne veselom človeku. Je mojím cieľom urobiť z dieťaťa Jung Yunha viac cool muža, a tak môžu obaja (U-Know Yunho a Jung Yunho) kráčať spoločne po rovnakých stopách do budúcnosti. Vážim si všetkých svojich priateľov, pretože by som zabudol na Jung Yunha, ak by som sa s nimi nestretával.

O: Pretože, ak zabudneš (Jung Yunha), je tu možnosť, že sa zmeníš.

Yunho: To je dôvod, prečo som stále v kontakte a stále sa často stretávam s mojim priateľmi do základnej a strednej školy. Naozaj sa veľa stretávame. Keď som s nimi, nikdy nezabudnem na to, že sa volám Jung Yunho. Naozaj si naše stretnutia užívam. Keď som s nimi, nie som celebrita, ale môžem sa správať ako Jung Yunho. Hoci celebrita som, chcem toho zažiť veľa z normálneho života. Kvôli mojej práci nejazdím autobusom alebo metrom a dokonca aj získať registrované a certifikované kópie dokumentov zo susedskej kancelárie je obtiažne. Keď nechám za sebou život celebrity a ako muž, keď zostarnem a nebudem vedieť, ako robiť tieto veci, je to trochu…

O: Máš pocit, že si niečo stratil?

Yunho: Chcem začať robiť triviálne, ale zato pre život dôležité veci. Dieťa menom Jung Yunho sa pravdepodobne tiež ožení a bude mať deti. Odsunúť bokom môj sociálny status, mal by som dospieť v nezávislého človeka. Je tu ten vnútorný konflikt. Čo robím sám? Čo môžem robiť? Keď o tom premýšľam, bývam zúfalý. Na druhej strane, na strednej som spravil všetky veci, ktoré ani moji hyungovia neboli schopní urobiť. Preto chcem začať od začiatku a nechať Jung Yunha dospieť. Dokonca si oblečiem športovú súpravu a prechádzam sa po okolí, rovnako ako sa dohadujem na cene s tetou, ktorá predáva pikantné ryžové placky v podzemnom obchodnom dome pri autobusovej stanici. Stále je veľa ľudí, ktorí nepoznajú U-Know Yunha. Bolo zaujímavé vyskúšať toto všetko. (smiech)

O: Zdá sa, že tvoj život nebude nikdy nudný.

Yunho: Fyzicky je to unavujúce kvôli môjmu preplnenému rozvrhu. Napriek tomu, keď chodím von v Kórei, necítim sa tak, keď som v zahraničí. V tom čase premýšľam nad mnohými vecami.

O: Keďže je vydaný album k 10. výročiu, je čas predstaviť si tvoj život za 10 rokov.

Yunho: Za desať rokov budem mať už takmer štyridsať. Môj otec mi povedal, že mužov život začína od štyridsiatky. Užívanie a porozumenie života príde v päťdesiatke, a preto by som sa mal prestať teraz sťažovať a pokračovať proste dopredu. Podľa môjho otca, som svoje dvadsiate roky strávil úžasne. Zdá sa, akoby v budúcnosti malo byť menej problémov. Mnohé moje sny sa tiež začínajú vypĺňať. Uvedomím si ich neskôr v tridsiatych rokoch, čo bude viac zaujímavé.

61a8315841c6cedfc958edf9c8692ce3

 

 

 

Anglický překlad: mug_ping, yunjaery
Pro DBSK CZ přeložila: voldeminnie29

 

